خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/27 - 10:46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
نجفی اسپیلی:

دلالان به دنبال خرید برنج با ثمن بخس هستند/شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی با محوریت برنج تشکیل می‌شود

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس تاکید بر قول وزیر جهاد کشاورزی برای تشکیل شورای قیمت گذاری جهت تعیین نرخ برنج طی هفته آینده، گفت: فصل برداشت برنج به پایان رسیده و درحال حاضر نرخ برنج مناسب نبوده و واسطه های به دنبال خرید محصولات با ثمن بخس هستند.

ابراهیم نجفی اسپیلی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اقدامات دولت برای تعیین نرخ برنج، گفت: مجلس یازدهم در سال 99 قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اصلاح کرد و براساس آن شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی سه ماه قبل از شروع فصل زراعی باید قیمت محصولات اساسی مانند گندم و برنج را مشخص کند اما متاسفانه در این راستا وزرای قبلی جهاد کشاورزی به وظیفه قانونی خود عمل نکردند.

وی ادامه داد: نمایندگان استان های شمالی نامه ای مبنی بر ترک فعل رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای امور اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی به کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس ارسال کردیم و این موضوع مقارن شد با شهادت رئیس جمهور و شروع فعالیت دولت چهاردهم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هفته گذشته شخصا با وزیر جهاد کشاورزی دیدار کردم که قول داد هفته آینده جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی با محوریت تعیین نرخ برنج برگزار شود، عنوان کرد: ماده 36 قانون الحاق بانک مرکزی موظف است خط اعتباری ویژه‌ای را برای خرید محصولات کشاورزی اختصاص و به تشکلات خصوصی و تعاونی ها تسهیلات پرداخت کند و ماده 14 قانون وزارت جهاد کشاورزی و همچنین قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی نیز در این خصوص صراحت دارد.

نجفی تصریح کرد: در جدول شماره 9 قانون بودجه سال جاری یک هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی اختصاص داده شده است که مقرر شد تفاهم نامه ای با بانک کشاورزی و توسعه تعاون تنظیم گردد و این مبلغ به عنوان یارانه سود اختصاص و سود تسهیلات این حوزه از 23 درصد به 13 درصد کاهش پیدا کند؛ با این اقدام 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌گردد که باید 5 هزار میلیارد تومان آن به حوزه تشکل‌های بخش خصوصی برای خرید برنج بر اساس نرخ تعیین شده توسط شورای قیمت گذاری پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه فصل برداشت برنج به پایان رسیده و درحال حاضر نرخ برنج مناسب نبوده و واسطه های به دنبال خرید محصولات با ثمن بخس هستند، افزود: شورای قیمت گذاری محصولات اساسی باید هرچه سریع‌تر نرخ برنج برای سال آینده را مشخص کند زیرا بر بازار اثر روانی می‌گذارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در نشست هیات دولت رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی با واردات برنج مخالفت کردند زیرا براساس قانون در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان نباید برنج وارد و توزیع شود./

پایان پیام

  • کد خبر : 383519
کلمات کلیدی
محسن خزایی
خبرنگار

محسن خزایی

آخرین اخبار